Reflection on Microsoft PowerPoint, Cool Iris and Piclen

Posted by zulakmen Sunday, October 18, 2009

Dunia perguruan tidak terlepas dari mengaplikasikan teknik persembahan dan penyampain yang berkesan. Sejajar dengan perkembangan teknologi dan globalisasi, pelbagai aplikasi dapat digunakan sebagai cara mempersembahkan sesuatu pengajaran.
Salah satu cara yang biasa digunakan dalam persembahan ialah menggunakan perisian Microsoft Power Point. Melalui perisian ini, maklumat dapat disampaikan secara ringkas tetapi berkesan menggunakan fungsi persembahan slide( slide show).pembelajaran dalam topic Microsoft PowerPoint ini memberi saya banyak pengetahuan kepada saya untuk merancang isi-isi pembelajaran bagi menyampaikan kepada pelajar.
Dalam sesi pembelajaran ini juga,saya didedahkan dengan penggunaan satu lagi perisian yang berorientasikan fungsi untuk persembahan dan penyampaian iaitu Cool Iris dan Picklen. Cool Iris dan Picklen memberi cara persembahan yang agak berbeza berbanding dengan Microsoft PowerPoint . Melaluinya, persembahan dipaparkan dalam bentuk slideshow gambar (biasanya dalam format JPEG). Hasilnya bagi saya menampakkan gaya dan cara persembahan yang lebih elegen dan simple sesuai dengan frasa “cool” yang terdapat pada nama perisian ini. Picklen adalah aplikasi tambahan yang membolehkan kerja-kerja editing menggunakan Cool Iris dilakukan secara offline.
Secara keseluruhannya, dengan fungsi yang mesra pengguna dan ciri persembahan yang elegen
Cool Iris dengan tambahan Picklen dapat memberi nafas baru dalam aspek persembahan maklumat dalam penyampaian.

CaReeR DeVeLoPMeNt pLaN

ReFLecTioN

My poin of view in all the lesson that had been given by my lovely lecturer in this course, Miss Asmayati:

Microsoft PowerPoint, Cool Iris and Piclen
Spreadsheet
Simulation
Picasa
Camstudio
Smart Board

aRtiFaC

this page is related to the activity that I involved and extra information that you can get about chemistry world:

# Fun With Science & Mathematchics
# Video clips
# Websites